Pohyb a sport dle Nutrirestart

Naše tělo potřebuje pro svoji existenci spoustu energie. Nejdůležitější energií je bazální metabolismus, což je energie pootřebná k zachování základních životních funkcí našeho těla. Další energii potřebujeme k tomu, abychom se mohli pohybovat, sportovat a aby naše svaly správně pracovaly.

Energie se v lidském těle tvoří ze živin (především ze sacharidů a tuků, ale může také z bílkovin). K tomu je potřebný kyslík, který člověk dýchá. Kyslík působí jako katalyzátor tvorby energie. Díky přítomnosti kyslíku se tvorba energie nazývá aerobní (za přístupu kyslíku). Tělo tak umí spalovat sacharidy, cukry a tuky. Lidské tělo však také umí tvořit energii ze živin anaerobně, tedy bez přítomnosti kyslíku.

Aby buňky správně pracovaly, tedy aby mohly tvořit energii, potřebují k tomu dostatek živin, minerálních látek a vitaminů. A to dost! Vždyť v lidském těle jsou biliony buněk! K tomu všemu je potřeba mít ještě fungující enzymy, pracující na plné obrátky, a vyvážený dobře fungující hormonální systém.

Anaerobní tvorba energie

Není zrovna moc energeticky výhodná. Za nepřístupu kyslíku se ze živin tvoří pouze asi 10% energie, která by se mohla tvořit v přítomnosti kyslíku, tedy aerobně. V nepřítomnosti kyslíku se tvoří kyselina mléčná a octová, které zakyselují tělesné tkáně. Kyselina mléčná nejenže způsobuje svalovou horečku, ale také bohužel blokuje odbourání tuků z tukových buněk.

Aerobní tvorba energie

Je energeticky mnohem výhodnější. Pro dobré aerobní využití živin a tukových zásob je zapotřebí především kyslík. Kyslík je nejdůležitější prvek a optimální využití kyslíku buňkami je dáno správným dýcháním. Správné dýchání zabezpečí dobrý přenos tohoto plynu červenými krvinkami (konkrétně hemoglobinem) až k buňkám, které díky němu spálí sacharidy a tuky aerobně. Při tomto způsobu využití živin nevzniká kyselina mléčná ani octová a tkáně se nezakyselují.

 Pohyb

Průměrný český člověk ujde asi 1 km denně. Pračlověk se ušel,  v nutnosti sehnat potravu, každý den ve svižném tempu asi 20 km. Lidské tělo je přizpůsobené každodenní pohybové zátěži. Nejpřirozenějším lidským pohybem je právě chůze. Ideální je chůze na čerstvém vzduchu, za dostatečného přístupu kyslíku.

Při sportovní zátěži se do těla vyplavují endorfiny, hormony štěstí. Pokud překonáte počáteční nechuť ke cvičení a vydržíte alespoň 21 dní, stane se sport pro vás doslova drogou a budete jej nutně potřebovat v každodenním životě. Ano, sport je návykový. Chůze je nejlepší a nejpřirozenější forma lidského pohybu. Za týden bychom měli nachodit minimálně 300 minut (to je za týden 5 hodin).

Tepová frekvence

Při svižné chůzi bychom se měli do 20 min zpotit. Pocení podporuje vylučování škodlivin a jedů, proto je dobré se potit. Pro dobrý odvod potu a pohodlnost a příjemnost pohybu je vhodné pořídit si funkční prádlo.

Ideální tempo pro účinné spalování tukových zásob je následující:

Maximální tepová frekvence (orientačně):

Ženy: 226 – (minus) věk

Muži: 220 – (minus) věk

optimální tempo je pak 60 – 70% této maximální tepové frekvence.

 K přenosu kyslíku jsou důležité červené krvinky

V lidském těle přenáší dýchací plyny, tedy kyslík (O2) a oxid uhličitý (CO2), červené krvinky. Špatný přenos kyslíku může být způsoben nadměrnou konzumací kyselinotvorných potravin nebo špatnou funkcí jater, ledvin nebo kůže. To způsobuje, že se velice podstatně mění elasticita červených krvinek, které se tak nemohou protlačit do úzkých krevních kapilár a vlásečnic v koncových částech těla a v podkoží. Průtokové vlastnosti krve se tak celkově zhoršují a krev není schopná dostatečně prokysličit ani buňky vnitřních orgánů. Červené krvinky se v kyselejším prostředí navíc „lepí“ na sebe a zhoršují transport kyslíku a živin zmenšením své absorpční plochy.

Jóga a správné techniky dýchání

Výbornou tělesnou aktivitou je jóga. Jóga učí techniky správného dýchání, tedy přenosu kyslíku až k nejzazším částem lidského těla a orgánům. Jóga je výborným cvičením na odbourání stresových hormonů a vůbec stabilizaci celého hormonálního systému. V józe dokonce existují dokonce i speciální cviky a sestavy cviků, které slouží přímo k očistě těla i mysli. S jejich pomocí se dají například odstranit tukové vrstvy, zlepšit činnost trávícího systému apod. Jóga nebo power jóga je vhodná také na posilování s vahou svého těla, zlepšuje pružnost a pevnost.

Vhodným typem cvičení jsou i např. Pilatovy cviky, které se zaměřují na protahování a posilování těla. Protahování pomáhá udržet tělo ohebné a pružné.

Jóga i pilates jsou cvičení, která navíc pomáhají tělu vylučovat toxické látky tím, že stimulují průtok lymfy, která vyplavuje metabolický odpad, toxiny, usazeniny a škodliviny z mezibuněčných prostor.

Nordic walking

Je vynikající technika chůze s holemi, díky které je režim chůze přibližně desetkrát účinnější. Nordic walking podporuje látkovou výměnu v buňkách a zvyšuje energetický výdej. Touto speciální technikou chůze člověk procvičí 90% svalů v těle, což je stejně účinné jako např. plavání. Nordic walking zaměřený na odkyselení a detoxikaci je vhodné naučit se pod dohledem zkušeného instruktora, na technice opravdu záleží! hcete-li, můžete vyzkoušet kurz s profesionálním Nordic walking trenérem a vše se správně naučit. Stačí k tomu 2 dny nácviku:)